onsdag 30. september 2009

Nesten fire uker..

Vi har hatt nesten fire uker med regn. I fjellene er det kommet snø. Det hagler og det kommer sludd fra bygene. Fire uker med "smarte klær for all slags vær". Paraply burde vært et fast inventar i sekken min. Jeg har vært ganske paraplyløs i de siste dagene. Været er ganske uforutsigbart.

Jeg ønsker meg en slik paraply. Som du ser øverst på det første bildet. Den koster 199,-. Jeg tror sannelig jeg har råd. Butikken Ho Milla ligger i Henningsvær.

Tel Henningvær æ fær,
førr å kjøp paraply tel bruk i all slags vær.
Tel Henningsvær, i det fine været,
i robåt eller robot om du vill.
Robåten har æ førrtøyd ved bryggekanten.
I Henningsvær;
ut på været med støvla på
med penga i hainna, og med håret bløytt i painna.
Æ ropa tel måsen:
"Nu ska æ finn mæ paraply. Så kan værken du eller bygan gjør sitt fornødne på mæ."
Å, gjett korr æ går.
Ovenfor butikken, i Henningsvær, tel Henningsvær.

(En ekte lofottorsk jeg er for jeg er døpt i Henningsvær.)
Jeg må innrømme at det er koselig med slikt uvær. Det er så fint når det drønner på bølgetaket mitt. Jeg kan slippe taket på dagen, og kroppen blir kraftløs. Det er så deilig beroligende. Man kan sitte inne uten dårlig samvittighet.

Er dette normalt? Været altså. Har været alltid vært slik i september? Jeg kan ikke huske.
For et klima(ks)problem.

Avslappende musikk:
- Loreena McKennitt
- naturlyder, som f.eks.: (regn)skog, bølgesus, fuglekvitring
- Wardruna - Gap Var Ginnunga
- http://open.spotify.com/album/4fQrMIhVHQFRJNLKCiQJE5
- http://open.spotify.com/album/2PBmmsFb4Qp9o16TBWYVu0

3 kommentarer:

  1. Paraply ja, det var egentlig en veldig god idee.. :) Hvordan har du det snuppæ mi?? :)

    SvarSlett
  2. neineinei, været har aldri vært slik det har vært i det siste. jeg kan huske mange bursdager i september da det har vært fint vær med sol... :\

    SvarSlett
  3. Paraply er fint^^
    Du skulle bare spurt om å få låne av meg ;)
    Været er veldig fasinerende!
    Det er mange år siden sist vi hadde snø så tidlig! :D
    Men nå å jeg virkelig legge meg. Kontaktlinsen(har bare på meg den høyre) krangler med øyet mitt. Tretthet gjør det ikke bedre.. :P

    Vi må snart kose oss i hytta di sammen!
    Pannekaker og kakao eller noe sånt.. :D
    Nattinatt :*

    SvarSlett